היועמ"שית לבג"ץ: "לפסול את חוק הנבצרות"

    ישראל רובין No Comments on היועמ"שית לבג"ץ: "לפסול את חוק הנבצרות"

    היועצת המשפטית לממשלה מאמצת את עתירת התנועה לאיכות השלטון וקובעת כי יש לבטל את חוק הנבצרות החדש, אף שמדובר בתיקון לחוק יסוד: "שימוש לרעה בסמכות מכוננת"

    בית המשפט העליון צילום: Lior Mizrahi/FLASH90
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה מבקשת מבית המשפט העליון לפסול את חוק הנבצרות, שקובע כי הייעוץ המשפטי לא יוכל להיות להיות הגורם שיחליט באשר לנבצרות ראש הממשלה. בתגובתה לעתירת התנועה לאיכות השלטון מאמצת מיארה את עמדת העמותה ומבקשת מבית המשפט לפסול לראשונה תיקון לחוק יסוד, בשל "שימוש לרעה בסמכותה של הכנסת כרשות מכוננת".

    בעמדתה של היועצת המשפטית לממשלה נאמר כי נעשה שימוש לרעה בסמכות הכנסת כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה ולאפשר לו לפעול בניגוד לפסיקת בית המשפט.

    "בחינה של מכלול הנסיבות הנוגעות לחקיקת תיקון מס' 12 לחוק-יסוד הממשלה", נכתב בתגובת היועצת המשפטית לממשלה "ענייננו בתיקון חוקתי פגום מיסודו ובתוצאתו שהינו תוצר של שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת, בהליך חקיקה מואץ, כדי לשפר את מצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה ולאפשר לו לפעול בניגוד לפסיקת בית המשפט הנכבד, שאישרה את כהונתו תחת כתב אישום בגין עבירות חמורות של טוהר המידות; בניגוד לחוות דעת מחייבת למניעת ניגוד עניינים, שאף נקבע כי חל על ראש הממשלה "השתק מעין שיפוטי" מלטעון אחרת ביחס למעמדה; ותוך עיצוב הסדר נבצרות שנועד ליתן מענה לנסיבות עניינו של ראש הממשלה ולאפשר את מעורבותו בקידום חקיקה שיש בה כדי להיטיב את מצבו המשפטי האישי, באופן שאינו תואם את תכליות מוסד הנבצרות – עולה כדי שימוש לרעה בסמכות המכוננת".

    יצויין, כי בית המשפט כבר קבע בעבר שניתן לפסול חוק יסוד בעילה של "שימוש לרעה בסמכות מכוננת" – בפסק הדין בנושא "פשרת האוזר" להארכת המועד להעביר תקציב.

    יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד ד"ר אליעד שרגא: "היועצת המשפטית לממשלה הזכירה פעם נוספת לכולם היום, ששלטון החוק שולט גם בשלטון ושבמדינה דמוקרטית, יש בלמים ואיזונים בין הרשויות ולכן החקיקה האנטי דמוקרטית, תיפסל בשערי בג"ץ, במבצר זכויות האדם".

    התנועה למשילות ודמוקרטיה הגיבה על תגובת היועמ"שית לעתירה נגד חוק הנבצרות: "היועצת המשפטית לממשלה לא רק שהפסיקה מזמן להביא את עמדת הממשלה, לה היא אמורה לייעץ, אלא שכעת היא גם מבקשת לבטל חוקי יסוד של הכנסת. לדברי היועמ"ש, הכנסת אינה יכולה לתקן חוק יסוד, שחוקקה כנסת קודמת, רק בשל כך שהוא מוביל לתוצאה שסותרת את עמדת היועצת. יותר מכך, עמדת היועמ"ש הינה כי במדינת ישראל יש לאפשר מצב בו מוכרז על נבצרות של ראש ממשלה מכהן, שלא מסיבות בריאותיות, על ידי פקיד שמעולם לא מונה לכך. מדובר באבסורד גמור ושכרון כוח, שכמותו לא קיים בשום מדינה דמוקרטית. האבסורד שבתגובת היועמ"ש לבית המשפט מבהיר את החשיבות שבקידום הרפורמה המשפטית, והשבת האיזון בין הרשויות".



    0 תגובות